Countdown:Aku Terima NIkahnya

Daisypath Wedding tickers

Thursday, January 6, 2011

Fetal Skull

Bismillah..

Salam,

Waaaaa...hari nie sangat best!sebab dah start Year 2 Sem 1 punya subject iaitu obstetrik about fetal skull...
kitaorg tak mendalam sangat belajar pasal Obs nie sebab tak ambil midwife..itu lepas training baru dapat ambil post basik midwife..itupun kalau berminat..


so banyak sangat term-term yang baru dalam obs nie n of course la pasal fetal or baby dalam kandungan..

dan hari ni punya topic adalah fetal skull atau tengkorak fetal.urm.so far tak lah susah pun sebab memang best belajar pasal baby kan!sepa tak suka baby itu bukan manusia nama nya..sedangkan binatang pun sayang anak dorang kan?

but now org senang-senang jer buang baby yang tak berdosa!huh!semoga Allah membuka pintu hati mereka utk kembali ke jalan yg benar.amin.

dah!jauh melalut pulak dah..

ok..apa yg best hari nie kitaorg belajar macam mana midwife/bidan boleh tau posisi[gaya] bayi masa Vaginal examination.[VE]

ha..nampak itu skull yg ada colour tu?itu adalah anterior fontenelle/bregma atau dalam bahasa kampungnya ubun-ubun..

bila midwife dapat rasa bentuk diamond or layang-layang maka dia akan tahu posisi bayi tersebut semasa keluar melalui vagina.

dan begitu juga dengan posterior fontenelle..ha.!yg lucunya fetal masa nak keluar banyak posisi tau.. tapi nak explain berjela sekarang pun tak guna.sebab cik fatin dah lupa!hahaha..next time daku rujuk buku.. takut pula ada info yang salah kan?


Subhanallah!besarnya keagungan ALLAH..sehinggakan manusia boleh di lahirkan dengan sempurna.!



dan tadi sempat juga dengar pengalaman bersalin kak trisna,satu-satunya ibu dalam group kitaorg berusia 26tahun.. sudah ada anak 2orang berusia lebih kurang 6 dan 3tahun..besarnya pengorbanan beliau demi mencari rezeki utk masa depan.huhuhuhu..tinggal anak dan suami tu selama 3tahun!kalau aku..rasanya tak sanggup..

Tapi tak apa sebab jaminan belajar di kolej under kkm adalah 100% mendapat kerja sekiranya lulus exam. Al-hamdullilah..Doakan kami semua berjaya utk menjadi jururawat terlatih pada 2013 dan memberikan perkhidmatan yang terbaik pada anda semua!amin.~

 
minah kat atas tu kalau tak menempek,tak sah kan?okey la..assigment melambak..tapi malas betul aku nak buat!huarrrggghhhh..1st day suda ada kerjarumah.!

sem nie adalah sem yg padat..kelas dari isnin-sabtu,8am-5pm kelas memanjang! sebab teori hanya 7minggu.. dan selebihnya sehingga Jun adalah clinical....Harap-harap la tak kena posting ke Lahad Datu.! Malas nak packing bagai...duduk kat HDOK kerja pun ok..biarpun Staff Nurse sangat garang T.T dan banyak org Observe..tau jelah..banyak puan-puan boleh marah2..but at least aku pandai wat kerja and ada skill.kan? kan?

k la..jumpa lagi nanti!bye~

No comments:

Daisypath Wedding tickers

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Free Eeyore Sit MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com