hurmmmm..daripada saya berterus-terusan sedey gara2 temu duga hampeh tue.. bgus saya wat mcm besa jerrr...hua3.. AMARAN :kepada pembaca sekalian..cite dibawah merupakan cite yg amat panjang dan membuhsan jika xberminat..jadi sesapa yg rasa dirinya tak xthan dgn cite2 begini anda digalakkan untuk tekan [X]dipenjuru sebelah kanan..sekian terima kasih.. Okey..seperti sedia maklum..entry sebelum ne ada mengatakan bahawa en hubby saya akan bercuti selam 5hari di umah..huhuhu...ini lah rentetan peristiwa selama beliau berada di umah.. 1st day...
mcm besa lar..saya n hubby bila dpt jumpa mmg mcm belangkas kata my mama..x boley pisah.!eh iye ke?????
cite waktu ptng mmg xda apa2 coz kami masing2 kedarap tidoq.!jgn salah sngka xtido sama tau..xleh g.. ngeh3..
then tiba lar waktu mlm..jeng2 pas kuar dinner kat luar...disebabkn xda cite yg syok kat tibi...kami mula main
Congkak!!
Tapi yg teruknya..kita orng main pasang duit..!oi..oi..oi..JUDI 2 en fazlan n cik Fatin! dah lar main sampai larut malam..yg syoknyer..saya menang..!ngeh3...dapat RM7 jer..hubby dpt RM3.. hahaha..!xda lar kita org saya jer letak duit..padahal 2 duit en.hubby saya xkuar apa pown.. tok menaikkan semngat.!hehehehe.. Masa bermain : 9.30 malam-11.30malam..
alangkah lamanya kitaorg bermain congkak ini..hua3...terer jugak en.hubby ne..mengalahkan kaum pempuan pulak nyer.!malu eh..bila kalah 3x kat hubby..hua3..
habis cite 1st day...************************************************************************************2nd day..yeaaaaa...nie antara hari yg syok..sebab awal2 pagi lagik en.hubby dah sibuk gerakkan saya tok p pasar..!Katanya.."yag jom p pasar,nak buat laksa nieh"yea2..nie 1st time saya n hubby buat laksa..so mcm kelam kabut ckit arr...nak dijadikan cite masa kat pasar besar K.K..saya n hubby mmg dah penuh tngan ngan mcm2 brng nak wat laksa..tiba masa nak beli bawang..kami be2 pegi lar singgah kat salah 1 gerai yg bnyak 2..beli la bwng merah bangali yg sekilo Rm4..save budjet sebenarnya..ngeh3..then..bila dah sampai masa nak sedia bahan2 tue..tetiba plak saya tekial2 cari bwng merah tuh!
adussss...terlupa amik ghupanya...siot betol!xguna tol penjual bwng 2..dier boleh bagi duit baki tapi xkasi bwng tu kat kami..isk3.!nasib masih ada baki bwng kat dapur tuh!kalu x..xtau lar mcm na..errr... ada lagik perkara yg buat kitaorg geram masa wat laksa 2..dah la bwng tertinggal..nak amik mak aiiii..punya lar jauh pasar 2..koman2..setengah jam baru smpai pasar k.k..isk!
tiba2 pulak blackout.!adusss...nak blend ikan pn xdpt..alih2..en.hubby xsnggup tunggu terus p tumbuk guna lesung aje..hua3...padan muka kita org..
dan setelah berhempas pulas mnyiapkan laksa..ini lah hasilnya..! · 2kg ikan kembung - buang ekor & kepala
· 2btg bunga kantan - dipotong dua
· 3 ikat daun kesum
· 3sb cili giling
· 10bj cili padi - ditumbuk halus
· 20 keping asam gelugor
· 20gm belacan
· 2 s/b otak udang
· garam & serbuk perasa
- Bahan-bahan ulam -
1 labu bawang besar
1bj salad buah
1 ikat daun selum
1 btg timun
3bj telur rebus
3bj limau sambal
1 btg bunga kantan
Laksa sediakan seperti arahan di pek
- Cara-cara
Ikan dibersihkan,masukkan dalam periuk besar bersama 10 keping asam gelugor. Isi air hingga menutupi ikan & rebus hingga hancur.
- Bila dah hancur,bawa keluar ikan & tunggu sejuk,air rebusan jgn dibuang biarkan dlm periuk. Asingkan isi ikan dr tulang kemudian blend hingga hancur.
- Masukkan ikan yg dah di blend tadi dalam periuk yang sama. Masukkan bunga kantan,asam keping,daun kesum,cili giling,cili padi dan belacan. Masak dengan api sederhana,biarkan mendidih dan sentiasa panas.
- Bila kuah terlalu pekat, tambahkan air supaya kuah laksa jgn terlalu cair dan jgn terlalu pekat.
- Masukkan otak udang, garam & serbuk perasa.
- Bawang besar, salad, daun selum, timun dan bunga kantan dimayang halus. Timun & limau sambal dipotong dua.
Masukkan laksa dalam mangkuk dan taburkan bahan2 ulam dan siramkan kuah laksa semasa tgh panas. Siap utk dimakan.
Haha..pas mkn 2...apa lagik..zzzzz lar until 1400..ngee...en.fazlan terpaksa masuk ke kem to amik perintah pergerakan tok masuk operasi pada 3mei..sekali amik waran tiket bas...tapi xlama lar...jam1600 hubby text saya suh besiap nak kuar..yeaaaa...jln lagik.! mula2 kami gerak ke inanam tok urus tiket bas hubby..then..baru lar kuar..jejalan..hu..penat giler dah lar nek motor..kebas bontot saya..ngeh3..jauh pe inanam tue dr putatan..
then..ronda-ronda tersinggah plak kat Tugu Pahlawan apa tah..saya pown xtau..yg saya tau dier bersebelahan ngan HQE.. dulu2 saya mmg slalu dtng sana..tapi last pown masa taun 2002 xsilap!nostalgia beb tempat 2..tmpat saya n family suka pegi dulu..
Hubby siap ckap.."alah..hubby dulu siap kawad agi kat cni.." huh..poyo jer..lalala..tau la..en fazlan oit..awak tue army..of coz la kena kawad kat sna bila hari pahlwan..errrrr..
kami siap komplain agi..ada ke patut pihak pengurusan taman xtukar bendera Malaysia n Sabah.!dah koyak2 g2...di mana semgat patriotisme rakyat??seharusnya kita menghormati bendara negara..!itu maruah rakyat Malaysia tau..cehhh..semgat jer..yelah suntikan daripd hero saya..pejuang negra yg tercinta...[ceh..poyo agi minah ne]
gambar ntah apa kami..!
habis cite 2nd day
*********************************************************************************
3rd day..
hari 2 hari sedey..abg sepupu saya dah kembali ke rahmatuallah..Al-Fatihah..so masa saya ngan hubby xda lar..saya sibuk d umah sedara saya..sampai petang...hubby balik bilik bujang tok wat persiapan masuk ops..dan bermalam di bilik bujang..
********************************************************************************
4th day
lepas jam 12oo hubby sampai kat umah dgn beg askarnyer yg besau dan berat nak mampuih! petang kami just hang out p lunch..then p tanjung aru..ingat nak singgah tgk kengkawan..tapi xdpt..lepak jap kat tg.aru minum ABC..
dah sampai umah plak..mama suh hubby pasang grill tingkap kat bilik hubby..[bilik hubby adalah bilik paling hujung dan bilik paling sejuk antara 5bilik di umah]ha3...terer gak hubby betukang nieh..!lalalala...
Malam 2 kuar agi...beli brng2 tok hubby n mkn2 yg lain tok budak2 kat umah 2..then layan TV2 cite james bond 007..casino royale...ngeh3...saya n hubby lepak tegok tv kat dapur ngan adik2 yg len...
******************************************************************************
Hari terakhir sebelum me amor masuk ops..
Jam6 pagi agi saya n hubby dah gerak ke pasar ikan kat k.k..kami beli brng basah yg bnyak sgt pada saya...ikan belanak sekor..ikan putih sekor..udang sekilo..n brng len..huhuhuhu.. mau RM100 gak habis kat pasar.!
Hari 2..b nak wat masak yg agak special..huhuhu..bnyK GILER rasanya lauk tuh.! ne dia en.hubby yg sedng tekun memasukkn kelapa ke dlm ikan belanak tuh!resepinya??? malas ar nak taip lama2..ngeh3...
Kan saya penah gtau..dimana ada en.fazlan di situ ada makcik kecik yg nyibok..ngeh3..wiwit mcm faham jer abg nyer nak masuk ops..siap nak dok ats riba hubby jer..hua3..xmo lepas g2.! hubby yg sibok mmbakar ikan belanak sumbat nyok!
Dan inilah hasilnya...
pucuk paku masak lemak.. ne fav en.fazlan..hua3...sayur wajib!
Dan ini pulak fav saya..hua3..~
Keseluruhan lauk pada tengahhari tu..
Petang 2..tido lagik..hahaha..mmg dasar kuat tido tol.!then dah bgun 2 kami b2 service moto jap..tukar minyak enjin..saya boley buat tau...kata hubby dia suka akan saya yg xtakut tngan hitam2..kena minyak..jeng2...wat pe nak gelikan?? agi pun benda 2 bukan susah sgt pown..cuma part2 yg complicated saya serahkan pada hubby..~
Masa semakin hampir..jam1900 hubby kena betolak ke terminal..so dlm jam1700 kami dah masak tok dinner..masa ne saya mmg dah xda mood langsung..tapi wat2 hapi aje..sbb en.hubby yg masak..
hurmmm..kari ikan jer pown..tapi amat lar dahsyat rasa nya..sedaap.!
Saya ngan hubby mkn sesama..masa tu dah xleh tahan dah..air mata..MELELEH...hua3..hubby gelak aje...kureng toi.!kata hubby mkn bnyak2..hahaha..begong..xda ayat len ke nak pujuk saya??bila kawan hubby smpai nak hntar hubby ke terminal bersama seorng student hubby masa kss TTS lalu..[same B-bati]
Kalau lah saya masa 2 diberi peluang tok tembak org..semestinya saya akan tembak Daus yg gelakkan saya.!hahaha...kejam!habis 2 saya mmg xleh tahan air mata..saya bukan xbesa kena tinggal..mcm taun2 yg sudah.. b mesti masuk ops 3month++..taun lalu 4bulan setengah..teruk.! tapi kali ne 2bulan aje..or maybe xsmpai 2bulan..ha3..tapi meleleh bukan main..
daus:"alah..berpisah semntara je..mcm aq ne berpisah selama2nya"
[en.daus ne baru cerai ngan bini dier ]
saya: "engko lain..aq lain..mana sama.."
while suhaimi mat din sorang g yg sesama p ops ngan b tersengih tegok gelagat saya..adik2 saya soma wat muka sedey..wiwit plak xmo lepas abg lang nyer...popo asik tnya..lang p mana..huhuhu..my mama plak asyik bagi pesan kat b..b pown senyum jer tegok muka saya..
wah3...xsegan en.hubby ne..say lop biyu dpn kwn2 nyer..hua3...malu saya..tapi sebb nagis leh la cover2..hua3..
so..hubby semalam sampai lahad datu jam0230 pagi..mengantuk beb..
Tadi hubby baru msge yg hubby kena keje kat tungku lahad datu..woooo..kat pedalaman tue.. benanah nak cari line.!errr...kena p pntai baru leh betepon..but as long as saya boley contact dah ok lar kan???
hurmmm..apa2 pun..saya ok dah skrng...ngeh3..semalam aje yg mantel nak mampuih!
k lar..ciau lu..TaTa
