Countdown:Aku Terima NIkahnya

Daisypath Wedding tickers

Friday, October 1, 2010

dua hari yg bagai nak tercabut kaki.~! [part 1]

Bismillah.............................

Salam,

rasanya hari ni aku nak catat jugak apa benda yang berlaku dengan aku dua hari ni,rasanya this is my 1st time experience in nurses life..n not sure ianya akan berulang lagi..huhuhuhuhu.......

Semalam aku kerja petang,

dan student yg ada cuma hijau tua [aku & kwn2] -4orang dan biru tua [4 org] semuanya incharge lain-lain bed... 

suasana wad amat la sibuk!semua katil penuh dan di tambah lagi centre bed 4katil di tengah2 wad... adoyaiii...kemarin jugak aku incharge bed 1 hingga 12.! mau tak gila.....

semalam jugak my patient yg ada tracheastomy kena tukar tracheastomynya oleh DR.. FYI patient tu stay di bed 1,sebelah kaunter Staff Nurse..u know what mean by that?? tandanya pt 2 memang chronic.. mmg unconscious punya pt,Having Meningitis and other complication...transfered from icu to mmw...

jadi sebelum tracheastomy nya di tukar, aku sudah di suruh buat suctioning start from 3pm...then masa DR wat prosedur tu pun aku buat suction sbb aku sorang asst. DR..after the prosedur pun sama! at last aku habis jam 5petang..!!!!


ko bayangkan berapa jam aku berdiri, sampai kejang nokk kaki aku sbb nak habiskan secresion dari tracheastomy,mulut n hidung.....

credit to pa cik google!


nah..ini lah gambaran Menda yang aku buat semalam~hurrrmmmm...

after that..kena satel kan Vital sign untuk 12patient..!dan semuanya hourly Bp,Pulse..adoiii..nasib ada kwn aku tolong buat masa aku sibuk buat suction...tapi sengsara nok..Staff Nurse pun Bz dengan patient yg kena intubate..dan S.N yg incharge kerja petang kemarin pun 4 orang je..2 di chronic site, 2 di extension.. maka dua SN jelah tempat kitaorg...

Semalam Jugak kawan aku bz mem"baging" patient...then buat suction jugak sbb ada hemorrage kat patient dorang..i mean pendarahan dalaman akibat penyakit Myocardial Infarction![penyakit Jantung]

senior Biru tua sibuk buat feeding,pasang rust tube..yg penting semuanya sibuk sampai ko tak nampak org berjalan tanpa arah tuju!semuanya berlari-lari termasuk aku...

huh!penat kemain lagi semalam..lepas makan jam6 sambung..

keep on doing suctioning untuk other patient, satelkan rejim IV,Bagi Ubat,fuh!bagi ubat nie lah benda yg paling aku takut sbb takut salah.. al-hamdulillah..biarpun semua SN sibuk kemarin and amanahkan aku untuk sedia dan beri ubat untuk pt, aku berjaya mengatasinya.....!tumbs up for me..hihihihihihi...

bahaya ok prosedur penyediaan ubat n pemberian ubat kat patient..kalau ada medication eror??sendiri yg jawab..tapi itu la penting amalkan 3level cheking dan prinsip 6 R dalam pemberian ubat..dun wori.. ekekeke..

dan tak lupa cuci B.O dua patient..huhuhuhu [cuci berak bha itu]...

memang sangat penat,sbb tak ramai orang buat kerja!waaa...junior cepat korang masuk wad.!hahahahaha..
balik pun dalam jam 9.15pm..n ada kawan2 aku yg masih buat kerja masa tu..kesian korang kan?

kesimpulannya..segala kepenatan shift petang akan bersambung pada shift pagi..............nati aku sambung!
nak pegi makan lu..hihihihi..~


No comments:

Daisypath Wedding tickers

Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Free Eeyore Sit MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com