Bismillah..........
Salam semua.....walllaaaaaa...tajuk tue...meriak betul =P ,yelah alang-alang dah ada blog ni apa salahnya berkongsi maklumat yang cik fatin tahu kan?actually tadi nak kongsi pasal acute & chronic bronchitis but next time saja ya uolls~
Demam atau dalam istilah lain pyrexia mempunyai tahap-tahap tertentu..
Pyrexia Rendah : 37.3 C-38.3 C
Pyrexia Sederhana : 38.4 C - 39.3 C
HyperPyrexia : 39.4 C - 40.5 C
Hypo: 35.0 C - 37.2 C
[cisss tak reti la buat simbol degree tuh!]
okey..kalau ikut kebiasaannya,kita mesti tidur berselimut sampai berpeluh-peluh kan kalau demam panas? actually cara sebegitu tidak sesuai di gunakan...di sini ada sedikit info dari ci fatin yang di cilok dari pengajar..hahahahaha..
Bagi suhu yang 37.3 dan ke atas..
kita perlu....
- pakai kainan yang nipis
- tidak memakai selimut
- pengudaraan yang baik dalam bilik cth:buka tingkap
- pasang kipas
- mandi berjelum[bagi pesakit di wad] kalau di rumah mandi macam biasa sgt bagus bagi menurunkan suhu badan
- Makan paracetamol [panadol] atas arahan DR.
Manakala bagi suhu yang kurang dari 37.2 C dan ke bawah...
kita perlu....
- Memakai kainan tebal
- Memakai selimut
- Mematikan Kipas
- Pengudaraan yang baik
- Mengambil PCM atas arah Dr
jadi..jangan pula kalau demam panas dok dalam selimut tebal-tebal pulak.. sebab mekanisma kehilangan haba dalam badan boleh berlaku dengan pelbagai cara...
[kalau di terangkan berjela-jela la pulak..hehehehehe]
rasanya itu saja dari saya...berjumpa lagi di lain segmen...
ciau lu..tata..
potpetcikfatin:aduh!hutang entry masih belum dilangsaikan..walllaaaa..


No comments:
Post a Comment